- Regulativet gælder for de folkeoplysende foreninger.
- Fritid Sundhed & Omsorg kan efter konkret ansøgning give foreninger tilladelse til opsætning af permanente og/eller lejlighedsvise reklamer på samt navngivning af kommunale idrætsfaciliteter.
- Fritid Sundhed & Omsorg kan efter konkret ansøgning give idrætsforeninger tilladelse til opsætning af permanente og/eller lejlighedsvise reklamer på kommunale idrætsfaciliteter, der er beliggende i tilknytning til skoler. Tilladelsen kan gives efter, at den enkelte skole har haft ansøgningen til udtalelse.
- Foreningen skal ved ansøgning oplyse, hvor på faciliteten reklamen skal placeres (evt. som skitsetegning).
- Er idrætsfaciliteten placeret i tilknytning til en folkeskole, kan skolen få 10% af indtægten, såfremt skolen har praktiske opgaver med hensyn til opsætning af reklamer. Dette aftales mellem forening og skole forud for ansøgning om tilladelse til navngivning af eller reklamering på faciliteten.
- Der kan skelnes mellem permanente reklamer, som er opsat i hele den periode, hvor reklameaftalen løber, gentagne enkeltdagsreklamer, som opsættes ved flere ensartede arrangementer i løbet af en sæson, samt enkeltdagsreklamer, der kun opsættes under afvikling af et enkelt arrangement.
Af typisk faste reklamer kan nævnes reklamer på barrierer samt ende- og sidevægge i haller. En forening kan tegne faste reklamer på det/de faciliteter, som de benytter fast. Af typisk løse reklamer kan nævnes flag og tobleroneskilte.
Ved enkeltdagsreklamer kan alle i princippet få tilladelse til opsætning af reklamer. - Permanente reklamer og gentagne enkeltdagsreklamer kan tegnes af den pågældende facilitets faste brugere, der er tildelt faciliteter i en hel sæson.
Dog forbeholder kommunen sig ret til frit at disponere over reklamepladsen efter behov, herunder ret til at udlåne denne på helt andre vilkår end de, som fremgår af eventuelle reklameaftaler. Ved store nationale eller internationale arrangementer vil kommunen kunne gøre brug af denne ret. Ved mindre arrangementer i indtil 3 dage. Dette vil i praksis kunne foregå ved tildækning af de eksisterende reklameskilte – uden udgift og uden godtgørelse til den faste bruger, som har reklameretten. - Der må ikke indgås reklamekontrakter for alkoholholdige drikke, rusmidler, tobaksvarer eller reklamer, der kan virke etisk og moralsk anstødelige samt reklamer af politisk, religiøs, racistisk eller ideologisk art eller tilsvarende. Kontrakter skal overholde lov om markedsføring.
Fritid Sundhed & Omsorg afgør om ovennævnte bestemmelser er overholdt og kan kræve eventuelle reklamer, som ikke overholder bestemmelsen, fjernet. - Fritid Sundhed & Omsorg anviser i samarbejde med den enkelte skole samtlige pladser, på hvilke der må reklameres. Fritid Sundhed & Omsorg har ret til at anbringe egne skilte og plakater, hvor man måtte ønske det.
- Reklameskiltene skal være fagmæssigt forsvarligt fremstillet, ligesom opsætningen af skiltene skal være håndværksmæssigt forsvarlig.
Reklameskilte opsættes på de aftalte placeringer. Betaling for fremstilling og opsætning af skiltene påhviler foreningen i henhold til bestemmelsen herom i reklamekontrakten. - Reklameindtægten opkræves af den tegnende forening og hele beløbet tilfalder foreningen dog jf. punkt 5.
- Foreninger, der tegner reklamer på kommunale idrætsfaciliteter, er forpligtet til at overholde gældende bestemmelser vedrørende moms.
Skader på ting/personer hæfter foreningen for og er Esbjerg Kommune uvedkommende. - Udbedring af skader og slitage på reklameskiltene påhviler foreningen i henhold til bestemmelse i reklameaftalen. De til enhver tid involverede foreninger/klubber hæfter ligeligt og i fællesskab for eventuelle beskadigelser af/på faciliteten i forbindelse med opsætning og nedtagning af reklamer.
- Når reklameaftalen for en permanent reklameplads er ophørt, er det foreningens ansvar, at den pågældende reklame straks fjernes. Det er ligeledes foreningens ansvar, når det drejer sig om enkeltdagsreklamer – herunder gentagne enkeltdagsreklamer – at reklamerne først opsættes umiddelbart før arrangementets påbegyndelse og nedtages umiddelbart efter afslutningen.
- Såfremt faciliteten benyttes af flere brugere, og det ikke er den primære bruger, der søger, vil Fritid Sundhed & Omsorg foretage en vurdering af, om der skal gives accept til reklamering/navngivning.
Dette kan fraviges, hvis foreningerne på faciliteten indbyrdes er enige om en fordeling af reklamepladsen/navngivningen. - Hvis foreningen ikke benytter faciliteten skal reklamer nedtages.
- Hvis foreningen ikke er primær bruger af faciliteten, kan Fritid, Sundhed & Omsorg inddrage tilladelsen til reklamering helt eller delvist.
- Ret til reklamering/navngivning af faciliteter i Sport & Event Park Esbjergs regi følger dette regelsæt vedr. de folkeoplysende foreninger.
- Retten til reklamering/navngivning inddrages, hvis ovenstående ikke overholdes.
Reklameregulativ for Esbjerg Kommunes idrætsfaciliteter
Regulativet gælder for de folkeoplysende foreninger. Vedtaget af Esbjerg Byråd den 6. september 2010.